Środa 18/06/2025
Dzieci Szmalcówki
Dokumentalny | 135 min
Film „Dzieci Szmalcówki" przybliża - szerzej nieznaną – tragiczną historię niemieckiego obozu przesiedleńczego działającego w Toruniu w latach 1940–1943. Jego istnienie było jednym z etapów niemieckiej polityki odpolszczenia (Entpolonisierung) ziem wcielonych do Rzeszy. Na terenie obozu w nieludzkich warunkach przebywały setki rodzin wysiedlonych ze swoich domów z terenu prawie całego Pomorza. Razem przez obóz przeszło ok. 12 000 Polaków, których okupant pozbawił wcześniej wszelkiej własności. Życie w „Szmalcówce” straciło co najmniej pół tysiąca Polaków z czego ponad 300 to dzieci!
W produkcji dokumentalnej pokazany jest szerszy kontekst historyczny związany z niemiecka polityką wysiedleńczą (Centrala Przesiedleńcza w Gdańsku), rasową (Główny Urzędu Rasy i Osadnictwa w Łodzi) oraz narodowościową (Niemiecka Lista Narodowa DVL). Przedstawione zostały dramatyczne losy rodzin wyrzuconych ze swoich domów, które doświadczyły piekła obozu przesiedleńczego oraz robót przymusowych na terenie GG i III Rzeszy. Nie zabrakło także tematu braku odpowiedzialności karnej sprawców.
Autorzy dokonali kwerendy archiwalnej w zasobach IPN-u oraz Archiwum Państwowego w Bydgoszczy i Archiwum Państwowego w Toruniu. Odnaleźli i zarejestrowali wspomnienia 49 żyjących świadków tych tragicznych wydarzeń z terenu całego kraju. Na potrzeby filmu zostali także nagrani historycy – eksperci.
Na bazie zgromadzonego materiału wiele wątków ukazano w postaci filmowych rekonstrukcji (np. zorganizowane akcje aresztowań, transporty, warunki życia w obozie, obóz zniemczenia w Jabłonowie -zamku i inne). Wielką wartością filmu jest fakt, że statystami i epizodystami byli głównie wolontariusze z terenu naszego województwa.
Producent: Unisławskie Towarzystwo Historyczne
Scenariusz i reżyseria: Sebastian Bartkowski czytaj więcej
W produkcji dokumentalnej pokazany jest szerszy kontekst historyczny związany z niemiecka polityką wysiedleńczą (Centrala Przesiedleńcza w Gdańsku), rasową (Główny Urzędu Rasy i Osadnictwa w Łodzi) oraz narodowościową (Niemiecka Lista Narodowa DVL). Przedstawione zostały dramatyczne losy rodzin wyrzuconych ze swoich domów, które doświadczyły piekła obozu przesiedleńczego oraz robót przymusowych na terenie GG i III Rzeszy. Nie zabrakło także tematu braku odpowiedzialności karnej sprawców.
Autorzy dokonali kwerendy archiwalnej w zasobach IPN-u oraz Archiwum Państwowego w Bydgoszczy i Archiwum Państwowego w Toruniu. Odnaleźli i zarejestrowali wspomnienia 49 żyjących świadków tych tragicznych wydarzeń z terenu całego kraju. Na potrzeby filmu zostali także nagrani historycy – eksperci.
Na bazie zgromadzonego materiału wiele wątków ukazano w postaci filmowych rekonstrukcji (np. zorganizowane akcje aresztowań, transporty, warunki życia w obozie, obóz zniemczenia w Jabłonowie -zamku i inne). Wielką wartością filmu jest fakt, że statystami i epizodystami byli głównie wolontariusze z terenu naszego województwa.
Producent: Unisławskie Towarzystwo Historyczne
Scenariusz i reżyseria: Sebastian Bartkowski czytaj więcej
Wszystkie odcienie światła
Dramat | 114 min
"Wszystkie odcienie światła" to zdobywca Grand Prix na festiwalu w Cannes i pierwszy od trzydziestu lat indyjski tytuł w canneńskim konkursie. Uznany najwybitniejszym filmem roku przez czołowe stowarzyszenia amerykańskich krytyków, fabularny debiut Payal Kapadii uwodzi zmysłową atmosferą, lirycznym tonem i poetyckim stylem narracji. To malowany granatem monsunowego nieba i błękitem folii chroniącej przed deszczem uliczne stoiska, fascynujący portret Mumbaju, blues dla samotnych w miejskim tłumie, a przede wszystkim opowieść o współczesnych Indiach widzianych oczami trzech kobiet. I rzecz o kobiecej solidarności w świecie, który chciałby je poróżnić.
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prabhy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina. czytaj więcej
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prabhy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina. czytaj więcej