Repertuar
Wybierz tytuł lub przejdź do strony z kalendarium
Wolfgang Wirth / Geometrie Zmiany + Park Rzeźby
Zaufaj mi (Trust Me)
Amelia
Ben nie ma lekko
Dzieci Szmalcówki
Gaucho Gaucho
Grafika na warsztat! Warsztaty dla młodzieży i osób dorosłych. Grupa początkująca
Kino dla seniora: Pani od polskiego
Nasze królestwo
Pomalowane. Warsztaty malarskie dla osób dorosłych
reMeMber - wystawa + Park Rzeźby wystawa stała
Skok na kasyno
Spacer tematyczny: Baśnie, bajki i legendy Torunia, dla dorosłych i dla dzieci
Spotkanie filozoficzne z filmem: Wszystkie odcienie światła
Statek miłości
Sztuka codzienności. Warsztaty dla młodzieży i osób dorosłych
Warsztaty scenariopisarskie
Wiosna Juliette
Wszystkie odcienie światła
Wszystkie wystawy (bez wystaw specjalnych/komercyjnych) + Park Rzeźby Wystawa Stała

Zaufaj mi (Trust Me)
W wyblakłym pięknie Berlina Sebastian i Alicja wydają się mieć wszystko - dobrze prosperujący biznes i kochającą rodzinę. Ale pod powierzchnią, tęsknota Sebastiana za wolnością rozpoczyna burzliwą podróż. Alicja, oddana żona, niechętnie otwiera mu drzwi do odkrywania innych kobiet. Gdy miłość, niezależność i normy społeczne zderzają się ze sobą, przekonania Alicji zostają doprowadzone do punktu krytycznego. "Zaufaj mi" odsłania surowe prawdy, eksponując dążenie żony do samopoznania pośród uwodzicielskiego uroku Berlina Wschodniego. W sercu miasta pogoń za wolnością staje się odurzającą zadumą.

Amelia
Amelia mieszka wprawdzie w Paryżu, ale żyje w swoim własnym świecie. Pracuje w kawiarni, wynajmuje mieszkanie. Życie wydaje się jej nudne, ale z reguły jej odpowiada. Z wyjątkiem tego, że jest samotna. Pewnego dnia Amelia odkrywa w swoim mieszkaniu stare pudełko ze skarbami z dzieciństwa i potajemnie zwraca je właścicielowi w średnim wieku. Od tej pory wszystko się zmienia.

Ben nie ma lekko
W życiu 12-letniego Bena, który śpiewa w zespole rockowym, tryska dobrym humorem i kocha gotować, nadchodzi rewolucja. Nie dość, że zakochuje się w koleżance z klasy, to jeszcze postanawia schudnąć.
Kategoria wiekowa: od 10 lat
Kategoria wiekowa: od 10 lat

Dzieci Szmalcówki
Film „Dzieci Szmalcówki" przybliża - szerzej nieznaną – tragiczną historię niemieckiego obozu przesiedleńczego działającego w Toruniu w latach 1940–1943. Jego istnienie było jednym z etapów niemieckiej polityki odpolszczenia (Entpolonisierung) ziem wcielonych do Rzeszy. Na terenie obozu w nieludzkich warunkach przebywały setki rodzin wysiedlonych ze swoich domów z terenu prawie całego Pomorza. Razem przez obóz przeszło ok. 12 000 Polaków, których okupant pozbawił wcześniej wszelkiej własności. Życie w „Szmalcówce” straciło co najmniej pół tysiąca Polaków z czego ponad 300 to dzieci!
W produkcji dokumentalnej pokazany jest szerszy kontekst historyczny związany z niemiecka polityką wysiedleńczą (Centrala Przesiedleńcza w Gdańsku), rasową (Główny Urzędu Rasy i Osadnictwa w Łodzi) oraz narodowościową (Niemiecka Lista Narodowa DVL). Przedstawione zostały dramatyczne losy rodzin wyrzuconych ze swoich domów, które doświadczyły piekła obozu przesiedleńczego oraz robót przymusowych na terenie GG i III Rzeszy. Nie zabrakło także tematu braku odpowiedzialności karnej sprawców.
Autorzy dokonali kwerendy archiwalnej w zasobach IPN-u oraz Archiwum Państwowego w Bydgoszczy i Archiwum Państwowego w Toruniu. Odnaleźli i zarejestrowali wspomnienia 49 żyjących świadków tych tragicznych wydarzeń z terenu całego kraju. Na potrzeby filmu zostali także nagrani historycy – eksperci.
Na bazie zgromadzonego materiału wiele wątków ukazano w postaci filmowych rekonstrukcji (np. zorganizowane akcje aresztowań, transporty, warunki życia w obozie, obóz zniemczenia w Jabłonowie -zamku i inne). Wielką wartością filmu jest fakt, że statystami i epizodystami byli głównie wolontariusze z terenu naszego województwa.
Producent: Unisławskie Towarzystwo Historyczne
Scenariusz i reżyseria: Sebastian Bartkowski
W produkcji dokumentalnej pokazany jest szerszy kontekst historyczny związany z niemiecka polityką wysiedleńczą (Centrala Przesiedleńcza w Gdańsku), rasową (Główny Urzędu Rasy i Osadnictwa w Łodzi) oraz narodowościową (Niemiecka Lista Narodowa DVL). Przedstawione zostały dramatyczne losy rodzin wyrzuconych ze swoich domów, które doświadczyły piekła obozu przesiedleńczego oraz robót przymusowych na terenie GG i III Rzeszy. Nie zabrakło także tematu braku odpowiedzialności karnej sprawców.
Autorzy dokonali kwerendy archiwalnej w zasobach IPN-u oraz Archiwum Państwowego w Bydgoszczy i Archiwum Państwowego w Toruniu. Odnaleźli i zarejestrowali wspomnienia 49 żyjących świadków tych tragicznych wydarzeń z terenu całego kraju. Na potrzeby filmu zostali także nagrani historycy – eksperci.
Na bazie zgromadzonego materiału wiele wątków ukazano w postaci filmowych rekonstrukcji (np. zorganizowane akcje aresztowań, transporty, warunki życia w obozie, obóz zniemczenia w Jabłonowie -zamku i inne). Wielką wartością filmu jest fakt, że statystami i epizodystami byli głównie wolontariusze z terenu naszego województwa.
Producent: Unisławskie Towarzystwo Historyczne
Scenariusz i reżyseria: Sebastian Bartkowski

Gaucho Gaucho
Z dala od zgiełku współczesnego świata, w sercu prowincji Salta, pośród malowniczych górskich krajobrazów, żyje niewielka społeczność argentyńskich kowboi – gauchos. Witajcie w świecie pełnym radości, ciepła, muzyki i wolności!
Nastoletnia Guada, wychowana w tej niezwykłej wspólnocie, ma jedno marzenie – zostać kobietą gauchą. Rozdarta między szkolną codziennością a swobodą życia wśród gauchos, z determinacją dąży do realizacji swojego celu. Wspiera ją w tym jej rodzina, a także inni członkowie społeczności: wszechstronnie utalentowany tancerz Santino, bystry pięciolatek Jony, zafascynowany kulturą gauchos, oraz leciwy Lelo, którego życie wypełniały wino, muzyka i niezliczone przygody.
Wszyscy żyją w zgodzie z własnym rytmem, pielęgnując tradycje, celebrując rytuały i czerpiąc radość z bliskości natury oraz bycia razem. Znaleźli swój prosty przepis na szczęście. Czy uda im się go zachować w świecie, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek?
Nastoletnia Guada, wychowana w tej niezwykłej wspólnocie, ma jedno marzenie – zostać kobietą gauchą. Rozdarta między szkolną codziennością a swobodą życia wśród gauchos, z determinacją dąży do realizacji swojego celu. Wspiera ją w tym jej rodzina, a także inni członkowie społeczności: wszechstronnie utalentowany tancerz Santino, bystry pięciolatek Jony, zafascynowany kulturą gauchos, oraz leciwy Lelo, którego życie wypełniały wino, muzyka i niezliczone przygody.
Wszyscy żyją w zgodzie z własnym rytmem, pielęgnując tradycje, celebrując rytuały i czerpiąc radość z bliskości natury oraz bycia razem. Znaleźli swój prosty przepis na szczęście. Czy uda im się go zachować w świecie, który zmienia się szybciej niż kiedykolwiek?

Grafika na warsztat! Warsztaty dla młodzieży i osób dorosłych. Grupa początkująca
„Grafika na warsztat!” co cykl warsztatów artystycznych, podczas których uczestnicy będą mieli okazję poznać podstawy grafiki warsztatowej. Począwszy od pojęć kluczowych dla sztuk graficznych, takich jak matryca, rycina oraz rodzaje i nazewnictwo tradycyjnych technik graficznych aż po wieloetapowy proces tworzenia odbitek.
W ramach zajęć warsztatowych uczestnicy zapoznają się z technikami druku wypukłego, wklęsłego a także druku płaskiego.
Spotkania dedykowane osobom w wieku 17+, będą odbywać się cyklicznie – raz w miesiącu, w czwartki, od stycznia do grudnia 2025 roku w dwóch grupach- zaawansowanej i początkującej.
Zajęcia prowadzi artysta- grafik Dorota Sobolewska.
Maksymalna liczba uczestników: 10
Czas trwania warsztatów: 2h
Więcej informacji: 56 610 97 16
W ramach zajęć warsztatowych uczestnicy zapoznają się z technikami druku wypukłego, wklęsłego a także druku płaskiego.
Spotkania dedykowane osobom w wieku 17+, będą odbywać się cyklicznie – raz w miesiącu, w czwartki, od stycznia do grudnia 2025 roku w dwóch grupach- zaawansowanej i początkującej.
Zajęcia prowadzi artysta- grafik Dorota Sobolewska.
Maksymalna liczba uczestników: 10
Czas trwania warsztatów: 2h
Więcej informacji: 56 610 97 16

Kino dla seniora: Pani od polskiego
„Pani od polskiego” to nowy film w reżyserii Radosława Piwowarskiego, twórcy nagradzanego na międzynarodowych festiwalach filmowych w Wenecji i San Sebastian oraz na FPFF w Gdyni, autora niezapomnianych produkcji: „Pociąg do Hollywood”, „Autoportret z kochanką” oraz „Yesterday”, które trwale zapisały się w polskiej kinematografii. Scenariusz „Pani od polskiego” powstał na bazie autentycznych przeżyć ludzi wywiezionych do przymusowej pracy w Niemczech podczas II wojny światowej. „Pani od polskiego” to filmowy hołd dla kobiet w czasach wojny opowiadający o silnej bohaterce, która poświęca się miłości w brutalnych okolicznościach, wierząc, że na horyzoncie tli się iskra nadziei. To również uniwersalna historia o sile przetrwania, niezgodzie na zło i próbie przeciwstawienia się losowi. W rolach głównych wystąpili: Sylwia Skrzypczak-Piękoś („Wojenne dziewczyny”) oraz Vitalik Havryla („Planeta Singli. Osiem historii”), a partnerują im zarówno polscy, jak i zagraniczni aktorzy. Za powstanie filmu odpowiedzialni są uznani twórcy filmowi, w tym, świętej pamięci, operator Arkadiusz Tomiak („Karbala”, „Obława”), scenograf Wojciech Żogała („Kurier”, „Bogowie”) i charakteryzator Waldemar Pokromski („Chłopi”, „Zimna wojna”). Za produkcję odpowiedzialna jest Wytwórnia Filmów Fabularnych i Dokumentalnych („Czerwone maki”, „Strzępy”). 1942 rok. Kresy. Silna i niezależna Eliza rozpoczyna pracę jako nauczycielka w wiejskiej szkole. Tam poznaje Stacha – unikającego obowiązków, za to lubiącego kłopoty chłopaka, który staje się obiektem jej fascynacji i rodzącej się w niej wielkiej miłości. Stach zostaje jednak zesłany na roboty przymusowe na tereny III Rzeszy. Po jego wyjeździe, Eliza rodzi ich wspólne dziecko i wraz z niemowlęciem na rękach rusza śladami ukochanego. Odnajduje go we Frankfurcie i tam próbują przeżyć, mimo nieludzkich warunków i ciągłych upokorzeń. Eliza cały czas walczy o swoją godność, życie dziecka i – co najtrudniejsze – o miłość Stacha, który początkowo uznawał ich relację za przelotny romans. Teraz w ogniu wojennej próby oboje poznają się naprawdę, a istniejąca między nimi więź zmienia się wraz z upływem czasu.

Nasze królestwo
Korsyka, 1995 rok. Piętnastoletnia Lesia jest przekonana o tym, że czeka ją beztroskie lato, ale rzeczywistość okazuje się zupełnie inna. Nieznajomy motocyklista zabiera ją nagle do odizolowanej willi, gdzie ukrywa się jej ojciec. Ze strzępów rozmów i medialnych relacji dziewczyna dowiaduje się o zamachu i śmierci prominentnego lokalnego polityka. Wkrótce okazuje się, że celem ataku był tak naprawdę ojciec Lesi, który uchodzi za szarą eminencję na wyspie i ma wpływ na wszystko, co się na niej dzieje.

Pomalowane. Warsztaty malarskie dla osób dorosłych
Cykl zajęć malarskich skierowanych do osób dorosłych. Uczestnicy spotkań wykorzystują na nich podstawowe wiadomości dotyczące barwy oraz kompozycji. Ponadto mają okazję poznać różne techniki oraz style malarskie i popracować w zaaranżowanej pracowni malarskiej, gdzie od podszewki zapoznają się z warsztatem artysty malarza.
Zajęcia prowadzi art. malarz Monika Myszkowska
Maksymalna liczba uczestników: 20
Czas trwania warsztatów: 2h
Wiek: 18+
Więcej informacji: 56 610 97 16
Zajęcia prowadzi art. malarz Monika Myszkowska
Maksymalna liczba uczestników: 20
Czas trwania warsztatów: 2h
Wiek: 18+
Więcej informacji: 56 610 97 16

reMeMber - wystawa + Park Rzeźby wystawa stała
Kiedy: 09.05–07.09.2025
kurator: Piotr Zawałkiewicz
Jednym z głównych tematów, wokół których rozwija się program Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, jest kolekcjonowanie. Na przestrzeni ostatnich lat zorganizowanych zostało tu kilkadziesiąt wystaw, prezentujących ważne zbiory sztuki współczesnej i nowoczesnej – należące zarówno do instytucji publicznych, jak i osób prywatnych. Jako rozwinięcie podejmowanych wcześniej zagadnień, CSW otwiera się obecnie także na prezentację innych, alternatywnych praktyk kolekcjonerskich i po raz pierwszy organizuje ekspozycję poświęconą zbiorom o charakterze fanowskim.
Na wystawę reMeMber składają się obiekty z prywatnej kolekcji, której osią jest postać Maca Millera (wł. Malcolm McCormick) – wyjątkowego artysty i niezwykle wszechstronnego muzyka. Był on autorem tekstów, raperem, producentem, multiinstrumentalistą. Przeszedł ogromną metamorfozę: z chłopaka z przedmieść Pittsburgha stał się gwiazdą, o której mówił cały muzyczny świat. Był kreatywny i twórczy, o czym świadczy niesamowita liczba utworów, jakie stworzył podczas swojego krótkiego, bo zaledwie dwudziestosześcioletniego życia. Jego teksty, energia, pewność siebie połączone z wrażliwością i poczuciem estetyki zbudowały postać absolutnie ikoniczną i wyjątkową. Teksty, muzyka i klipy towarzyszące płytom Maca Millera były odzwierciedleniem jego stanów emocjonalnych. Wielokrotnie zabierał nas w podróż po szczęściu, smutku, rozczarowaniu, ale i dawał asumpt do głębokich, życiowych analiz. Przez całą swoją muzyczną drogę nie zapomniał jednak, skąd pochodzi – przywiązywał ogromną wagę do korzeni, wspierał lokalną społeczność i swoje ukochane drużyny sportowe. Ten aspekt jego działalności kontynuuje obecnie fundusz jego imienia, który zajmuje się młodzieżą, dając jej możliwości i zasoby niezbędne do odkrycia i rozwijania swojego potencjału artystycznego, a także wspomaga organizacje, które pracują nad rozwiązaniem problemów związanych z nadużywaniem substancji psychoaktywnych w środowisku muzycznym.
reMeMber to wystawa o pięknym umyśle, o wszechstronności, sile, autentyczności. Ekspozycja ukazuje ponadto dużo szersze oddziaływanie muzyki Maca Millera niż mogłoby się na pozór wydawać – pobudzał bowiem wyobraźnię artystów działających w najróżniejszych obszarach sztuki do tworzenia prac związanych z jego postacią. Na wystawie zobaczymy więc nie tylko artefakty z wizerunkiem muzyka, limitowane i starannie zaprojektowane edycje jego albumów, zdjęcia i materiały wideo (często nigdy wcześniej niepublikowane) czy kolekcjonerskie gadżety sygnowane jego nazwiskiem, ale także dzieła sztuki zainspirowane postacią i twórczością tej ikony popkultury.
kurator: Piotr Zawałkiewicz
Jednym z głównych tematów, wokół których rozwija się program Centrum Sztuki Współczesnej Znaki Czasu w Toruniu, jest kolekcjonowanie. Na przestrzeni ostatnich lat zorganizowanych zostało tu kilkadziesiąt wystaw, prezentujących ważne zbiory sztuki współczesnej i nowoczesnej – należące zarówno do instytucji publicznych, jak i osób prywatnych. Jako rozwinięcie podejmowanych wcześniej zagadnień, CSW otwiera się obecnie także na prezentację innych, alternatywnych praktyk kolekcjonerskich i po raz pierwszy organizuje ekspozycję poświęconą zbiorom o charakterze fanowskim.
Na wystawę reMeMber składają się obiekty z prywatnej kolekcji, której osią jest postać Maca Millera (wł. Malcolm McCormick) – wyjątkowego artysty i niezwykle wszechstronnego muzyka. Był on autorem tekstów, raperem, producentem, multiinstrumentalistą. Przeszedł ogromną metamorfozę: z chłopaka z przedmieść Pittsburgha stał się gwiazdą, o której mówił cały muzyczny świat. Był kreatywny i twórczy, o czym świadczy niesamowita liczba utworów, jakie stworzył podczas swojego krótkiego, bo zaledwie dwudziestosześcioletniego życia. Jego teksty, energia, pewność siebie połączone z wrażliwością i poczuciem estetyki zbudowały postać absolutnie ikoniczną i wyjątkową. Teksty, muzyka i klipy towarzyszące płytom Maca Millera były odzwierciedleniem jego stanów emocjonalnych. Wielokrotnie zabierał nas w podróż po szczęściu, smutku, rozczarowaniu, ale i dawał asumpt do głębokich, życiowych analiz. Przez całą swoją muzyczną drogę nie zapomniał jednak, skąd pochodzi – przywiązywał ogromną wagę do korzeni, wspierał lokalną społeczność i swoje ukochane drużyny sportowe. Ten aspekt jego działalności kontynuuje obecnie fundusz jego imienia, który zajmuje się młodzieżą, dając jej możliwości i zasoby niezbędne do odkrycia i rozwijania swojego potencjału artystycznego, a także wspomaga organizacje, które pracują nad rozwiązaniem problemów związanych z nadużywaniem substancji psychoaktywnych w środowisku muzycznym.
reMeMber to wystawa o pięknym umyśle, o wszechstronności, sile, autentyczności. Ekspozycja ukazuje ponadto dużo szersze oddziaływanie muzyki Maca Millera niż mogłoby się na pozór wydawać – pobudzał bowiem wyobraźnię artystów działających w najróżniejszych obszarach sztuki do tworzenia prac związanych z jego postacią. Na wystawie zobaczymy więc nie tylko artefakty z wizerunkiem muzyka, limitowane i starannie zaprojektowane edycje jego albumów, zdjęcia i materiały wideo (często nigdy wcześniej niepublikowane) czy kolekcjonerskie gadżety sygnowane jego nazwiskiem, ale także dzieła sztuki zainspirowane postacią i twórczością tej ikony popkultury.

Skok na kasyno
Po wyjściu z więzienia Charles wraca do domu i żony czekającej na niego z kilkoma milionami franków. To jednak za mało na wyjazd i spokojne życie w Australii, dlatego Charles postanawia zrobić ostatni skok. W towarzystwie młodego gangstera Francisa i uczciwego mechanika Louisa wyrusza do Cannes. Trio ma jeden cel: letni utarg kasyna o nazwie Palm Beach…

Spacer tematyczny: Baśnie, bajki i legendy Torunia, dla dorosłych i dla dzieci
Wszystkie toruńskie dzieci znają legendę o powstaniu najpyszniejszych na świecie pierników, ale możecie być pewni, że to niejedyna legenda toruńska! A ile jest legend o powstaniu nazwy naszego miasta? Kilka, kilkanaście? I czy Krzyżacy mieszkali na drzewie? Hm...?
Wszystkie dzieci młodsze i starsze, a także tych, którzy zachowali w sobie odrobinę dziecięcej ciekawości, zapraszamy na radosny spacer szlakiem baśni, bajań i legend toruńskich. Duża doza humoru gwarantowana.
Czas trwania spaceru: ok. 2,5 godziny.
Prowadzenie: Marcin Orłowski
Start: Centrum Sztuki Współczesnej, ul. Wały Generała Sikorskiego 13, Toruń
Wszystkie dzieci młodsze i starsze, a także tych, którzy zachowali w sobie odrobinę dziecięcej ciekawości, zapraszamy na radosny spacer szlakiem baśni, bajań i legend toruńskich. Duża doza humoru gwarantowana.
Czas trwania spaceru: ok. 2,5 godziny.
Prowadzenie: Marcin Orłowski
Start: Centrum Sztuki Współczesnej, ul. Wały Generała Sikorskiego 13, Toruń

Spotkanie filozoficzne z filmem: Wszystkie odcienie światła
"Wszystkie odcienie światła" to zdobywca Grand Prix na festiwalu w Cannes i pierwszy od trzydziestu lat indyjski tytuł w canneńskim konkursie. Uznany najwybitniejszym filmem roku przez czołowe stowarzyszenia amerykańskich krytyków, fabularny debiut Payal Kapadii uwodzi zmysłową atmosferą, lirycznym tonem i poetyckim stylem narracji. To malowany granatem monsunowego nieba i błękitem folii chroniącej przed deszczem uliczne stoiska, fascynujący portret Mumbaju, blues dla samotnych w miejskim tłumie, a przede wszystkim opowieść o współczesnych Indiach widzianych oczami trzech kobiet. I rzecz o kobiecej solidarności w świecie, który chciałby je poróżnić.
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prabhy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.
Kino Centrum oraz Gutek Film zapraszają na pokaz filmu w ramach cyklu "Spotkań filozoficznych z filmem". Po projekcji odbędzie się dyskusja z udziałem prof. Krzysztofa Abriszewskiego z Instytutu Nauk o Kulturze UMK.
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prabhy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.
Kino Centrum oraz Gutek Film zapraszają na pokaz filmu w ramach cyklu "Spotkań filozoficznych z filmem". Po projekcji odbędzie się dyskusja z udziałem prof. Krzysztofa Abriszewskiego z Instytutu Nauk o Kulturze UMK.

Statek miłości
Justine, jej mąż i ich przyjaciele znajdują rozwiązanie swoich kłopotów finansowych: organizują lipny romantyczny rejs dla Francka, zamożnego inwestora, który chce uwieść pewną kobietę. Ten z założenia idealny plan okaże się jednak trudny do zrealizowania i zamieni w prawdziwą komedię omyłek.
Sztuka codzienności. Warsztaty dla młodzieży i osób dorosłych
Podczas spotkań: „Sztuka codzienności” porozmawiamy wspólnie o sztuce w kontekście rzeczy, które nas otaczają. Każde zajęcia będą poświęcone przedmiotom, które stały się inspiracją do stworzenia prac artystycznej w różnych kontekstach historycznych. W czasie trwania warsztatów uczestnicy wykonają również samodzielnie pracę wybraną techniką artystyczną.
Spotkania mają za zadanie ukazać różne inspirację artystyczne oraz uświadomić nam, że czasem najprostsze przedmioty mogą stać się pretekstem do stworzenia dzieła sztuki
Prowadzenie: Justyna Permus-Sałańska
Limit miejsc: 20 osób
Czas trwania: 1,5 godz.
Spotkania mają za zadanie ukazać różne inspirację artystyczne oraz uświadomić nam, że czasem najprostsze przedmioty mogą stać się pretekstem do stworzenia dzieła sztuki
Prowadzenie: Justyna Permus-Sałańska
Limit miejsc: 20 osób
Czas trwania: 1,5 godz.

Warsztaty scenariopisarskie
Warsztaty scenariopisarskie
Pracownia Filmu i Fotografii CSW w Toruniu zaprasza na warsztaty scenariopisarskie.
Plan zajęć obejmuje podział na grupy:
- 31.05 - grupa początkująca
- 3.06 - grupa zaawansowana
- 10.06 - grupa początkująca
Warsztaty odbywają się w godz. 18.00 - 20.00 w nowym budynku CSW.
Koszt udziału w poszczególnych zajęciach - 15 zł.
Pula miejsc - 15 osób.
Liczba miejsc ograniczona.
Warsztaty skierowane są do młodzieży oraz osób dorosłych.
Prosimy o wcześniejsze zgłoszenia na adres: radoslaw.osinski@csw.torun.pl
Osoby uczestniczące poznają podstawy scenariopisarstwa i takie zagadnienia, jak format scenariusza, formułowanie tematu, konstruowanie postaci, tworzenie konfliktu dramatycznego, koncepcja podróży bohatera, adaptacja tekstu literackiego. Pojawią się ćwiczenia praktyczne i analizy porównawcze scenariuszy z ich ekranizacjami. Każde zajęcia stanowią osobną całość, ale zachęcamy do regularnego uczestnictwa.
Prowadzący:
Radosław Osiński – doktor nauk humanistycznych. Absolwent polonistyki na UMK w Toruniu. Krytyk filmowy, filmoznawca. Zwycięzca I edycji Konkursu krytyczno-filmowego „Powiększenie” portalu Filmweb.pl (2011). Zdobywca Grand Prix XVII edycji Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2013). Wykładowca akademicki na Wydziale Humanistycznym UMK. Nauczyciel, animator kultury, autor opracowań dydaktycznych do edukacji filmowej w projekcie „Filmoteka Szkolna” Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współredaktor (wraz z Anną Osmólską-Mętrak) polsko-angielskich publikacji "David Cronenberg. W oczach krytyków filmowych" (2016) oraz "David Lynch. Polskie spojrzenia" (2017) – nominowanej do nagrody PISF w kategorii książka o tematyce filmowej. Nagrodzony dyplomem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne zasługi w upowszechnianiu kultury (2018). Absolwent Camerimage Film School. Producent, reżyser, scenarzysta, montażysta.
Kurator kina w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu
Pracownia Filmu i Fotografii CSW w Toruniu zaprasza na warsztaty scenariopisarskie.
Plan zajęć obejmuje podział na grupy:
- 31.05 - grupa początkująca
- 3.06 - grupa zaawansowana
- 10.06 - grupa początkująca
Warsztaty odbywają się w godz. 18.00 - 20.00 w nowym budynku CSW.
Koszt udziału w poszczególnych zajęciach - 15 zł.
Pula miejsc - 15 osób.
Liczba miejsc ograniczona.
Warsztaty skierowane są do młodzieży oraz osób dorosłych.
Prosimy o wcześniejsze zgłoszenia na adres: radoslaw.osinski@csw.torun.pl
Osoby uczestniczące poznają podstawy scenariopisarstwa i takie zagadnienia, jak format scenariusza, formułowanie tematu, konstruowanie postaci, tworzenie konfliktu dramatycznego, koncepcja podróży bohatera, adaptacja tekstu literackiego. Pojawią się ćwiczenia praktyczne i analizy porównawcze scenariuszy z ich ekranizacjami. Każde zajęcia stanowią osobną całość, ale zachęcamy do regularnego uczestnictwa.
Prowadzący:
Radosław Osiński – doktor nauk humanistycznych. Absolwent polonistyki na UMK w Toruniu. Krytyk filmowy, filmoznawca. Zwycięzca I edycji Konkursu krytyczno-filmowego „Powiększenie” portalu Filmweb.pl (2011). Zdobywca Grand Prix XVII edycji Konkursu o Nagrodę im. Krzysztofa Mętraka dla młodych krytyków filmowych (2013). Wykładowca akademicki na Wydziale Humanistycznym UMK. Nauczyciel, animator kultury, autor opracowań dydaktycznych do edukacji filmowej w projekcie „Filmoteka Szkolna” Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej. Współredaktor (wraz z Anną Osmólską-Mętrak) polsko-angielskich publikacji "David Cronenberg. W oczach krytyków filmowych" (2016) oraz "David Lynch. Polskie spojrzenia" (2017) – nominowanej do nagrody PISF w kategorii książka o tematyce filmowej. Nagrodzony dyplomem Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za szczególne zasługi w upowszechnianiu kultury (2018). Absolwent Camerimage Film School. Producent, reżyser, scenarzysta, montażysta.
Kurator kina w Centrum Sztuki Współczesnej w Toruniu

Wiosna Juliette
35-letnia Juliette, utalentowana ilustratorka książek dla dzieci, wraca do rodzinnego miasta, aby spotkać się z dawno niewidzianą rodziną. Jej bliscy to prawdziwa galeria osobowości - od bujającego w obłokach ojca, przez nieobecną matkę artystkę, wiecznie zajętą swoimi sprawami siostrę, aż po ukochaną babcię, która coraz poważniej odczuwa związane ze starością ograniczenia. Ukryte wspomnienia, niewypowiedziane prawdy oraz rodzinne sekrety stopniowo zaczynają wypływać na powierzchnię.

Wszystkie odcienie światła
"Wszystkie odcienie światła" to zdobywca Grand Prix na festiwalu w Cannes i pierwszy od trzydziestu lat indyjski tytuł w canneńskim konkursie. Uznany najwybitniejszym filmem roku przez czołowe stowarzyszenia amerykańskich krytyków, fabularny debiut Payal Kapadii uwodzi zmysłową atmosferą, lirycznym tonem i poetyckim stylem narracji. To malowany granatem monsunowego nieba i błękitem folii chroniącej przed deszczem uliczne stoiska, fascynujący portret Mumbaju, blues dla samotnych w miejskim tłumie, a przede wszystkim opowieść o współczesnych Indiach widzianych oczami trzech kobiet. I rzecz o kobiecej solidarności w świecie, który chciałby je poróżnić.
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prabhy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.
Bohaterki Kapadii należą do różnych pokoleń. Najstarsza Parvaty straciła męża, a wraz z nim dach nad głową. Mąż Prabhy wyjechał za pracą, pozostawiając ją zdaną tylko na siebie, tęskniącą za bliskością. Tylko młodziutka Anu kogoś ma, ale musi ukrywać miłość, której nie akceptują jej rodzice. Trzy kobiety opiekują się sobą w pełnej kontrastów metropolii, w której egzystują obok siebie nędza i piękno, chciwość i troska, pragnienia i zakazy. „Wszystkie odcienie światła” wprowadzają w świat aranżowanych małżeństw, religijnych podziałów, patriarchalnych tradycji, klasowych różnic, drapieżnej gentryfikacji. Subtelnie i z wyczuciem eksplorują intymny kobiecy mikrokosmos.
Choć osadzone w konkretnej rzeczywistości, „Wszystkie odcienie światła” przywołują marzenia i tęsknoty aktualne nie tylko pod deszczowym niebem Mumbaju. Tym łączącymi dramat, romans i feministyczny głos filmem Payal Kapadia umacnia swoją pozycję jednej z najciekawszych autorek współczesnego kina.
Jeśli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o wydarzeniach, zapisz się do NEWSLETTERA.
Wysyłamy tylko istotne informacje o nowościach, zmianach lub odwołanych wydarzenia.